May 26, 2014

Posted in Citroën nieuws, Diverse | Comments Off on De hybride Citroën DS Birotor

De hybride Citroën DS Birotor

Dit is de hybride Citroën DS Birotor ontworpen voor maximale prestaties en efficiëntie tegen minimale kosten.

De Citroën DS Birotor is een hybride concept dat aerodynamische coupe styling samenvoegt met 4 – deurs hatchback veelzijdigheid om de sportiefste compacte Citroën te vormen. Het maakt gebruik van de nieuwste interne verbranding en elektrische energie voor een optimale brandstofefficiëntie. Alles is van superlicht carbon en een aluminium modulair chassis voor optimaal gewicht, stijfheid en veiligheid.

Citroen DS BiRotor

Wat betreft de banden, is de Michelin Variabele Response ontworpen voor zowel een perfecte grip als brandstofverbruik. De band is gemaakt van een zacht gekleurd rubber en met zwarte gevulkaniseerd harder rubber eromheen. Het wiel is voorzien van een servomotor die de breedte van de band afhankelijk van de weersomstandigheden en autorijden eisen varieert. Als de grond droog is, is de band platter, groter en harder, dit is beter voor het brandstofverbruik. Het kan ook beter reageren op plotselinge en hevige manoeuvres door de stabiliteit te verhogen.

De aandrijflijn is een 600cc wankelmotor die 140pk produceert gemonteerd op de achteras en aangesloten op de achterwielen via CVT-transmissie. De auto beschikt ook over twee 30pk elektrische motoren aan de voorzijde om de prestaties en het brandstofverbruik te verbeteren. Deze worden aangedreven door supercondensatoren die voortdurend worden opgeladen door de motor. De boordcomputer beheert de vermogensafgifte volgens de eisen van de bestuurder, en is in staat om te functioneren als een volledig elektrisch voertuig zonder de noodzaak om de batterijen op te laden. Het typische nadeel van de Wankelmotor, zoals lagere druk en olieverbruik worden gecorrigeerd door het gebruik van een turbocompressor, biologisch afbreekbare olie en waterstof systemen. Deze laatste maakt gebruik van een watertank en roestvrij stalen platen om waterstofgas te genereren en injecteert het in de motorverbranding om de lagere emissies nog verder te verbeteren.