Apr 14, 2015

Posted in Citroën nieuws | Comments Off on Citroën Aircross komt naar Rotterdam en omgeving?

Citroën Aircross komt naar Rotterdam en omgeving?

Citroën Aircross komt naar Rotterdam en omgeving?    

Wie weet! Citroën scheef vorig jaar een stukje autogeschiedenis met de C4 Cactus: een verfrissend andere, sympathiek geprijsde auto die van alle markten thuis lijkt te zijn. Hij kan namelijk zowel als alternatief dienen voor B & C segment hatchbacks als voor compacte SUV modellen. Zou de jury van de Auto van het Jaar verkiezing enkel hun hart hebben laten spreken, dan had de C4 Cactus waarschijnlijk de prestigieuze bokaal gekregen.  

.

.
Ook bij de consument heeft de Citroën de gevoelige snaar weten te raken. De productie moest met 20 procent worden opgevoerd om aan de boven verwachting hoge vraag te voldoen. De C4 Cactus is uitgegroeid tot hét visitekaartje van Citroën, dat zichzelf een jeugdiger imago wil aanmeten. Daarom zal het model ook in landen als Marokko, Turkije en Zuid Korea verkocht gaan worden. Ook in China wordt de C4 Cactus aan het Citroën gamma toegevoegd,
.
.
We kunnen dus gerust van een schot in de roos spreken. En van een succes dat naar meer smaakt. Na de C4 Cactus met zijn zijdelingse stootkussens heeft Citroën nu de conceptstudie Aircros met Alloy Bump van aluminiumschuim ontwikkeld. Volgens de Fransen is dit materiaal “erg absorberend” en vormt het zo een goede bescherming van de flanken. De Alloy Bumps zijn gemaakt van een speciaal aluminiumschuim met een honingraatstructuur en kunnen nog beter (lichte) klappen absorberen. Ook zijn ze lang niet zo visueel aanwezig als de stootkussens op de C4 Cactus. De raampartij bij de achterdeuren worden gesierd door een chromen omlijsting die door het leven gaat als Air Sign.
.
.
De conceptstudie Aircross krijgt vrijwel zeker een productievervolg bij het merk met het visgraatlogo. Dat model wordt naar alle waarschijnlijkheid een SUV van 4,58 meter die de C4 Aircross moet vervangen. Deze bij Mitsubishi vervaardigde (en op de ASX gebaseerde) cross-over gaat medio 2017 uit productie en kampt al sinds zijn introductie met een identiteitscrisis. Daar heeft de Aircross, oftewel een grote rode Cactus, met zijn expressieve smoelwerk geen last van. In conceptvorm is de Aircross tamelijk hoog (1,80 meter), maar dat komt niet in de laatste plaats door de overmaatse (22-inch) velgen. Bij 18-inch staat de Citroën een stuk lager op zijn poten.
.
.
Onder de motorkap van de conceptstudie, dat later deze maand (22 april) zal worden voorgesteld op de autotentoonstelling van Sjanghai, ligt een stekkerhybride aandrijflijn. Althans, daar zit de ene helft: een 218 pk sterke 1,6 liter THP turbobenzine krachtbron. De andere helft, een elektromotor met 95 pk/200 Nm bevindt zich tussen de achterwielen. Op deze manier biedt de Aircross vierwielaandrijving zonder dat hiervoor een gewichtverhogende cardanas nodig is. Zijn de lithium/ion batterijen via het stopcontact volgeladen, dan kan de Citroën emissieloos 50 kilometer rijden. Wanneer beide motoren samenwerken, bedraagt het vermogen 313 pk en kan de Aircross in 4,5 seconden naar 100 km/u sprinten. Opladen van de accu’s neemt 3,5 uur in beslag. Citroën geeft als gemiddeld verbruik 1,7 liter per 100 km op, Dat betekent een CO2-uitstoot van slechts 39 gram/km.
.
.
De succesvolle C4 Cactus heeft ook als inspiratie gediend voor het interieurontwerp. Citroën past hier hetzelfde ‘sofagevoel’ toe, dit keer in de vorm van 2 vorstelijke stoelen. Daarnaast hebben de Fransen goed gekeken naar luxe reiskoffers. Voor de interieurafwerking zijn namelijk dezelfde soort materialen gebruikt, met riemen als deurklinken en robuuste bergvakken. Of de aan de achterzijde scharnierende achterportieren het productiestadium zullen halen, is onzeker. Hetzelfde geldt voor de wel erg fors uitgevallen middentunnel: dat staat stoer, maar voor een goed verkooppotentieel is een derde zitplaats achterin belangrijker. 
.
.
De Aircross is daarnaast klaar voor het digitale tijdperk, want in de cabine zijn 2 hoge resolutieschermen van 12-inch aanwezig, waarvan er één op een rail bevestigd is. Zo kan de bijrijder dit display zijn richting uit laten schuiven door met de hand over een sensor te zwaaien. De bestuurder kan beide schermen ‘fuseren’ voor tot één groot display, om zo maximaal multimedia informatie te kunnen bieden. Alle zetels zijn voorzien van luidsprekers en microfoons om gesprekken tussen de inzittenden te vergemakkelijken. Daarnaast staat de Aircross met de buitenwereld in verbinding via 2 webcams aan weerszijden van de auto. Ze zitten in de deurkozijnen om foto’s te nemen, bijvoorbeeld als men tijdens uitstapjes een reisalbum bij wil houden dat men wil delen op sociale netwerken. De opgenomen beelden worden rechtstreekse doorgegeven naar de schermen binnen en kunnen ook dienen om informatie te verzamelen (over bezienswaardigheden bijvoorbeeld). Is de reactie “wow, wat interessant!”, dan kan er vervolgens naar toe worden gereden met behulp van de navigatiefunctie. Dat Citroën zoveel moeite doet om de inzittenden in de watten te leggen, komt doordat “alles bij de Aircross in het steken staat van serene rust en welzijn voor lichaam en geest”.
.
.
In productievorm kan de Aircross medio 2017 in de showrooms arriveren. Het model zal het dan doen zonder cijfer in de typeaanduiding, want in het kader van de herpositionering van Citroën zullen C1 t/m C5 plaatsmaken voor een echte naam. Daarmee kan volgens merkchef Linda Jackson beter duidelijk worden gemaakt wat voor soort auto het betreffende model is. In plaats hiervan zal het gamma gaan bestaan uit types als de Cactus, Aircross en Picasso. Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog de Nemo, Berlingo, Jumpy en Jumper. Wie perse een Franse auto met een cijfer in de modelnaam wil, kan bij Peugeot terecht. Of bij het recentelijk verzelfstandigde DS. Bron: Autointernationaal